رمزارز چیست؟

در چند سال گذشته رمزارزها بسیار همه‌گیر شده‌اند. البته گاهی از واژه ارز دیجیتال استفاده می‌شود اما در‌واقع رمزارزها زیرمجموعه‌‌ای از ارزهای دیجیتال هستند و آنچه بیشترمان می‌شناسیم مانند بیت‌کوین و اتریوم و مانند آن‌ها در‌واقع رمزارز هستند و نه ارز دیجیتال معمولی! حال بیایید در این مقاله ببینیم واقعاً رمزارز چیست و چه ویژگی‌هایی دارد.

 

تعریف رمزارز

رمزارز ترجمه Cryptocurrency در زبان انگلیسی است که گاهی کوتاه به آن Crypto (کریپتو) نیز گفته می‌شود. همان‌گونه که در دیباچه این مقاله از سودگاه اشاره شد، رمزارزها نوعی پول دیجیتال هستند. فناوری پشت رمزارزها به آن‌ها اجازه می‌دهد که بیرون از چتر قدرت‌های مرکزی مانند دولت‌ها و بانک‌ها به حیات خود ادامه دهند.

 

رمزارزها دیجیتال هستند!

رمزارزها وجود فیزیکی ندارند. آن‌ها مانند اسکناس‌ دلار یا سکه طلا نیستند. آن‌ها کاملاً دیجیتال هستند: یعنی فقط چند خط کد کامپیوتری هستند.

 

رمزارزها دیجیتال هستند
رمزارزها دیجیتال هستند و وجود فیزیکی ندارند!

 

رمزارزها بدون مرز (Borderless) هستند!

رمزارزها را بدون نگرانی از فاصله یا مرز کشورها می‌توانید از یک نقطه دنیا به نقطه دیگری منتقل کنید و برای این کار تنها به شبکه اینترنت و یک گوشی همراه یا کامپیوتر نیاز دارید.

 

رمزارزها بی‌نیاز از مجوز (Permissionless) هستند!

شما می‌تواند هر مقدار رمزارز را ارسال یا دریافت کنید و برای این کار نیازی به مجوز نیست. حتی نیازی نیست که نام یا شماره حسابتان را معرفی کنید. تنها کافی است که از خود یک آدرس (Address) شامل رشته‌ای از حروف و اعداد معرفی کنید که پیش‌تر توسط کامپیوتر برایتان ایجاد شده است. این آدرس در خود هیچ نشانی از شما (نام یا …) ندارد؛ پس به لحاظ نظری شما می‌توانید بدون دانستن هویت گیرنده یا فرستنده تراکنش داشته باشید. از این رو رمزارزها حریم خصوصی (Privacy) شما را حفظ می‌کنند.

 

رمزارزها غیرمتمرکز (Decentralized) هستند!

برخلاف ارزهای سنتی مانند دلار آمریکا که ارز فیات (Fiat Currency) نیز گفته‌می‌شوند، رمزارزها به هیچ دولت یا بانکی متصل نیستند.

برای مثال، دلار آمریکا توسط بانک مرکزی ایالات متحده Federal Reserve (به اختصار Fed)ِ، یورو توسط بانک مرکزی اروپا European Centeral Bank (به اختصار ECB) و ین ژاپن توسط بانک ژاپن (به اختصار BOJ) صادر و کنترل می‌شوند.

 

فرق رمزراز و ارز فیات
رمزارز برخلاف ارز فیات به یک مرکز قدرت مثل دولت یا بانک متصل نیست!

 

بنابراین به عکس ارزهای فیات، هیچ بانک یا دولتی پشت رمزارزها نیست و این ویژگی را عدم تمرکز یا Desentralization می‌گوییم.

هر واحد از یک رمزارز توسط قواعد از پیش‌تعیین‌شده‌ای تولید می‌شود که در یک قطعه کد نوشته شده و توسط نرم‌افزاری اجرا می‌شود. این ک می‌تواند نه تنها دستورالعمل تولید بلکه قوانین نابودی یک رمزارز را نیز در خود داشته باشد.

 

تولید رمزارز توسط نرم افزار
رمزارز توسط نرم افزار و یک کد کامپیوتری تولید می‌شود!

 

مهم‌ترین ویژگی رمزارزها میزان موجودی (Supply) آن‌هاست زیرا به شدت روی ارزش و کارکرد آن‌ها تأثیر دارد. برخی رمزارزها بر اساس کدی که برایشان نوشته شده موجودی محدودی دارند؛ یعنی در نهایت حداکثر یک تعداد معین از آن رمزارز می‌تواند تولید شود. این می‌تواند سبب کمبود آن‌ها در آینده شود. در مقابل برخی دیگر از رمزارزها موجودی نامحدودی دارند. اگرچه معمولاً در یک دوره زمانی مثلاً یک سال، تعداد محدودی از همین‌ها هم می‌تواند تولید شود.

 

رمزارزها ضد تقلب (counterfeit-proof) هستند!

برای ثبت و ذخیره‌سازی ایمن تراکنش رمزها از رمزنگاری یا به انگلیسی Cryptography استفاده می‌شود. این ویژگی است که رمزارزها را از دیگر ارزهای دیجیتال متمایز می‌کند. پیشوند crypt به معنی پنهان و پسوند graphy به معنی نوشتن است.

 

تراکنش رمزارزها رمزنگاری می‌شود!
تراکنش رمزارزها رمزنگاری می‌شود!

 

پیش از پیدایش کامپیوترها کریپتوگرافی شامل فنونی برای مخفی کردن اطلاعات دست‌نوشته‌ها از چشم نامحرم بود. گفته می‌شود که جولیوس سزار (Julius Caesar) از این فنون برای مکاتبه رمزگونه با فرماندهان لشکر خود استفاده می‌کرده است.

در دوران کنونی کریپتوگرافی شامل فنونی برای مخفی کردن اطلاعات کامپیوتری توسط روش‌های ریاضیاتی ابتکاری است. از آنجا که رمزارزها برای ایمنی تراکنش‌ها از کریپتوگرافی بهره می‌برند، آن‌ها را رمزارز یا کریپتوکارنسی (Cryptocurrency) می‌گوییم.

 

سخن پایانی

رمزارزها نوعی از ارزهای دیجیتال هستند که تراکنش‌هایشان رمزنگاری می‌شود. وجود فیزیکی ندارند و به یک مرکز قدرت مانند یک بانک یا دولت وابسته نیستند و برای تراکنش‌هایشان محدود به مرزها و مجوزها نبوده و هویت فرستنده و گیرنده را پنهان و اطلاعات تراکنش را رمزنگاری می‌کنند. موجودی رمزارزها توسط قواعدی از پیش نوشته در یک برنامه کامپیوتری معین می‌شود و ممکن است موجودی محدود یا نامحدودی داشته باشند.

بر پایه این ویژگی‌هاست که رمزارزها به مردم قدرت کنترل کامل پولشان را بدون دخالت شخص ثالث می‌دهند. از این رو رمزارزها در سال‌های گذشته به یک کلاس دارایی (Asset Class) پرطرفدار تبدیل شده‌آند.

 

مراجع

این مقاله سودگاه ترجمه مستقیم این مقاله وبسایت بیبی پیپس (+) از زبان انگلیسی است.

 

کلیدواژگان

رمزارز چیست؟ | فرق رمزارز و ارز دیجیتال | decrentralized یعنی چه؟ | ویژگی های رمز ارز یا کریپتوکارنسی | کریپتوگرافی چیست؟

 

۵
از ۵
۵ مشارکت کننده

آموزش ساخت ربات معامله بدون برنامه‌نویسی با fxDreema
بسته جامع منتشر شد (کلیک کنید)

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید