مزایا و معایب معاملات الگوریتمی چیست؟

معاملات الگوریتمی، دنیای معامله را دگرگون کرده‌اند. اکنون معامله‌گران می‌توانند با استفاده از ربات‌ها و الگوریتم‌های پیچیده، به طور خودکار معاملات خود را مدیریت کنند. اما این نوع معاملات، مانند هر ابزار دیگری، مزایا و معایب خاص خود را دارد. در این مقاله، به بررسی دقیق مزایا و معایب معاملات الگوریتمی می‌پردازیم.

اگر می‌خواهید با مفهوم معامله الگوریتمی به زبان ساده و ابزارهای آن آشنا شوید، مقاله زیر را بخوانید:

معامله الگوریتمی چیست و چگونه شروع کنیم؟

 

مزایای معاملات الگوریتمی

۱- صرفه‌جویی در زمان

استفاده از معاملات الگوریتمی باعث صرفه‌جویی در زمان معامله‌گران می‌شود. دیگر نیازی نیست که یک فرد تمام شبانه روز به دنبال یافتن موقعیت‌های معاملاتی و مدیریت آن‌ها باشد. از سوی دیگر در دنیای جدید سرعت حرف اول را می‌زند. یک معامله‌گر از زمان تصمیم‌گرفتن تا انجام معامله زمان زیادی را صرف می‌کند، اما در معاملات الگوریتمی این زمان به کمتر از چند صدم ثانیه می‌رسد.

۲- بررسی تمام بازارها

استفاده از الگوریتم‌ها برای معاملات به شما این امکان را می‌دهد که تمام بازارهای مالی دلخواه خود را زیر نظر داشته باشد و بدون آن تقریبا این کار غیرممکن است.

۳- حذف احساسات انسانی

یکی از بزرگترین معایب معاملات دستی، دخالت احساسات در تصمیم‌گیری‌ها است. ترس، طمع و هیجان می‌توانند باعث شوند تا معامله‌گران تصمیمات اشتباهی بگیرند. اما الگوریتم‌ها بر اساس منطق و بدون دخالت احساسات عمل می‌کنند و به طور دقیق استراتژی معاملاتی را اجرا می‌کنند.

۴- انضباط و نظم

الگوریتم‌ها به طور منظم و با انضباط عمل می‌کنند و از استراتژی معاملاتی تعریف‌شده پیروی می‌کنند. این موضوع، ثبات و پایداری را به معاملات شما می‌بخشد و از ضررهای ناگهانی جلوگیری می‌کند.

۵- بک تست و بهینه‌سازی:

الگوریتم‌ها را می‌توان بر روی داده‌های تاریخی بازار اجرا کرد (Backtest) و عملکرد آنها را در شرایط مختلف بازار بررسی کرد. با استفاده از بک تست، می‌توان الگوریتم را بهینه کرد و احتمال موفقیت آن را در معاملات واقعی افزایش داد.

۶- معاملات شبانه‌روزی

الگوریتم‌ها می‌توانند در همه ساعت‌ها و روزهای معاملاتی فعال باشند؛ پس به شما امکان می‌دهند تا از فرصت‌های معاملاتی در هر زمان و مکانی استفاده کنید.

 

معایب معاملات الگوریتمی

۱- پیچیدگی

طراحی و پیاده‌سازی الگوریتم‌های معاملاتی به دو مهارت نیاز دارد: ۱-مهارت در طراحی و پیاده‌سازی الگوریتم و ۲- مهارت معامله‌گری و تحلیل بازار؛ در گذشته مورد ۱ فقط با برنامه‌نویسی شدنی بود اما خوشبختانه امروز ابزارهایی برای طراحی و پیاده‌سازی الگوریتم‌ها و ساخت ربات‌های معامله‌گر بدون بر‌نامه‌نویسی هم وجود دارند. برای آشنایی بیشتر مقاله زیر را از مجله سودگاه بخوانید:‌

ساخت اکسپرت معامله بدون برنامه‌نویسی (+)

۲- هزینه

استفاده از الگوریتم‌های معاملاتی، به سرمایه‌گذاری اولیه برای خرید یا اجاره نرم‌افزار، سخت‌افزار و سرور نیاز دارد. همچنین شاید به استخدام متخصصانی برای طراحی و نگهداری الگوریتم‌ها نیز نیاز داشته باشید.

۳- خطاهای فنی

الگوریتم‌ها ممکن است به دلیل خطاهای فنی، مانند نقص در کد یا مشکلات مربوط به سرور، دچار مشکل شوند. این خطاها می‌توانند منجر به ضررهای مالی قابل توجهی شوند؛ زیرا معمولاً ناخواسته‌اند (باگ) و شاید به‌موقع از رخ دادن آن‌ها آگاه نشوید.

۴- رفتارهای غیرمنتظره بازار

الگوریتم‌ها بر اساس استراتژی‌های معاملاتی از پیش تعریف‌شده عمل می‌کنند و در شرایطی که بازار به طور غیرمنتظره رفتار می‌کند، ممکن است قادر به واکنش مناسب نباشند. برای مثال، اگر یک خبر بزرگ یا یک رویداد بی‌سابقه باعث شود قیمت یک سهم یا دارایی به شدت افزایش یا کاهش یابد، الگوریتم ممکن است نتواند به طور مناسب واکنش نشان دهد یا از معامله خارج شود.

۵- وابستگی به فناوری

معاملات الگوریتمی به طور کامل به فناوری‌ها وابسته هستند. در صورت بروز مشکل در اتصال به اینترنت یا نقص در سیستم‌های معاملاتی، الگوریتم‌ها قادر به انجام معاملات نخواهند بود.

۶- ریسک نظارتی

معاملات الگوریتمی تحت قوانین نظارتی در بازارهای گوناگون قابل اجرا هستند. اگر خواسته یا ناخواسته این قوانین را نقض کنید، ممکن است متحمل خسارت‌های سنگین و محرومیت‌هایی روی حساب خود شوید.

 

سخن پایانی

معاملات الگوریتمی، ابزاری قدرتمند برای معامله‌گران هستند که مزایای متعددی مانند سرعت بالا، دقت، انضباط و حذف احساسات را ارائه می‌دهند. اما این نوع معاملات، معایبی مانند پیچیدگی، هزینه، خطاهای فنی و عدم انعطاف‌پذیری نیز دارند. تلاش ما در سودگاه این است که با افزایش دانش همگانی، امکان استفاده آگاهانه از امکانات این حوزه را رشد دهیم.

پیش از ورود به دنیای معاملات الگوریتمی، آموزش‌های لازم را ببینید، از استراتژی معاملاتی مناسب استفاده کنید، الگوریتم خود را به طور کامل تست کنید، از یک سیستم مدیریت ریسک مناسب استفاده کنید و از خرید ربات‌هایی که استراتژی درونی آن‌ها شفاف نیست و یا ادعای سودآوری نامتعارف دارند، پرهیز کنید.

آموزش زیر می‌تواند برای ورود به دنیای معامله الگوریتمی در متاتریدر مفید باشید:‌

 

شما نیز اگر تجربه‌ای در زمینه معاملات الگوریتمی دارید در بخش دیدگاه‌ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

 

منبع

این مقاله بر اساس مقاله زیر از اینوستوپدیا و همچنین گفتگو با هوش مصنوعی‌های جمینی گوگل و کوپایلوت مایکروسافت تهیه شده است.

Basics of Algorithmic Trading: Concepts and Examples

 

کلیدواژگان

مزایا و معایب معاملات الگوریتمی – معاملات الگوریتمی – مزایا و معایب ربات معاملاتی – ربات معامله‌گر استفاده کنیم یا نه – معامله الگوریتمی چیست – چطور معامله رباتی را شروع کنیم؟ - خوبی و بدی معامله الگوریتمی و ربات های معامله‌گر

 

۵
از ۵
۴ مشارکت کننده

آموزش ساخت ربات معامله بدون برنامه‌نویسی با fxDreema
بسته جامع منتشر شد (کلیک کنید)

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش

سبد خرید